Godadgang Logo

ARKIVERET INDHOLD

Indholdet er måske ikke længere relevant eller gældende!

Tivoli -

Lige muligheder for oplevelser

Den gamle have i hjertet af København huser i alt 80 forlystelser, restauranter og koncertsale. Og arbejdet med at gøre Tivoli tilgængeligt stopper aldrig helt – for hver gang der opføres nye attraktioner, bliver tilgængeligheden prioriteret.

Foreningen Tilgængelighed for Alle, som arbejder for at handicappede, gangbesværede og børnefamilier med barnevogn får nem adgang til forlystelser, museer, restauranter og hoteller i hele landet, har allerede været på besøg og tildele Tivoli mærker. Tivolis kørende forlystelser er dog ikke omfattet af mærkeordningen

Arbejdet med at forbedre tilgængeligheden begyndte, da haven blev registreret – sted for sted. Over en periode på tre uger blev alle 80 steder gennemgået for, om de levede op til kravene om tilgængelighed. Dette dannede grundlag for en overordnet handlingsplan, der skulle opfylde målsætningen: ’Tivoli – lige muligheder i oplevelsen.’

”Det har været en stor udfordring og meget ressourcekrævende at gøre Tivoli tilgængeligt. Derfor har vi fulgt nogle hovedprincipper, der lyder på, at alt nybyggeri i haven skal være 100 % tilgængeligt. De eksisterende attraktioner har derimod undergået en renovation, hvor der har været fokus på at få æstetikken, økonomien og funktionaliteten til at gå op i en højere enhed,” fortæller vicedirektør Andreas Veilstrup Andersen.

Til glæde for alle

For at fremme adgangen for kørestolsbrugerne er der blandt andet blevet installeret en elevator ved siden af den gamle trærutschebane. Det har dog vist sig, at elevatoren primært bliver benyttet af børnefamilier med klapvogne eller ældre mennesker, som er dårligt gående – et godt eksempel på at god tilgængelighed kommer alle til gode.

”I arbejdet med at forbedre tilgængeligheden har vi desuden brugt 15 mio. kr. på at gøre Tivolis koncertsal mere tilgængelig. Pengene er blandt andet gået til at opføre en helt ny bygning på siden af den ’gamle’ koncertsal fra 1955 med en elevator, og derved undgå at gøre den gamle bygning ’flad’ . Med elevatoren kan man nu komme rundt i hele koncertsalen uden at skulle bekymre sig om niveauspring. Salen har også fået handicaptoiletter, ny belægning og lyssætning,” fortæller Andreas Veilstrup Andersen.

Muligt at planlægge sit besøg

I forbindelse med sæsonåbningen i marts 2006 åbner to nye restauranter, som er de første spisesteder i Tivoli, der vil være 100 % tilgængelige. Andreas Veilstrup Andersen håber, at de nye faciliteter vil være med til at lette besøgene for mange gæster fremover: 

”Mærkeordningen er et rigtigt godt redskab, som gæsterne kan bruge, når de skal tilrettelægge et besøg i haven. Den giver et godt overblik over de forskellige muligheder, som haven kan tilbyde, og i forhold til mere ’klassisk’ lovgivning, er FTA’s mærkeordning meget mere praktisk anvendelig,” afslutter Andreas Veilstrup Andersen.

5 gode grunde til at besøge Tivoli:

  1. Man har mulighed for gratis at medtage en ledsager i Ledsagerordning i Haven samt i forlystelserne ved forevisning af et ledsagerkort fra DSB, et Børneledsagerkort eller et medlemskort fra Dansk Blindesamfund.
  2. Der er udlån af kørestole mod forudgående bestilling.
  3. Tivoli har handicaptoiletter placeret tre steder i Haven. Herudover findes handicaptoiletter i en række af Havens restauranter samt i Glassalen.
  4. Der er niveaufri adgang til Tivoli gennem alle Tivolis tre indgange. Ved Banegårdsindgangen og Glyptoteksindgangen tilbydes leje af bagagebokse.
  5. Der er niveaufri adgang til Tivolis Servicecenter inde fra haven, og de automatiske døre aktiveres på handicaptryk. Servicecentret har handicapegnet mønt- og korttelefon.

Billede af Tivolis hovedindgang
Tivolis hovedindgang

Pantomimeteaterets Pantomimeteateret

Ulla Kramer

Ring eller skriv til os, hvis du har en virksomhed eller en bygning, som skal God Adgang mærkes.

info@godadgang.dk - tel. 51 34 35 96